تاریخ و سینمامطالعات سینماییویژه‌ها

از هیتلر تا هالیوود

سینمای فراملی در جنگ جهانی دوم

تمام کشورهای در جنگ، اقدامات سخت‌گیرانه‌ای در کشور و جبهه‌ها برای پیروز شدن در جنگی که در حال رخ دادن بود، انجام می‌دادند. هر کشور روش‌های خودش را برای کنار آمدن با این مشکلات و تخصیص نهادهای غیرنظامی از جمله سرگرمی‌ای‌ مثل فیلم، برای استفادۀ نظامی داشت. هم آلمان نازی و هم ایالات متحدۀ آمریکا از صنعت فیلمشان برای سرگرمی، تبلیغات و آگاه کردن مردم کشورشان استفاده کرده‌اند. بیشتر مردم مدعی هستند که نازی‌ها پروپاگاندای بیشتری به کار بردند، اما من مخالفم. پروپاگاندای آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم به دلیل عاملی که من آن را تمایلات شیطانی آن‌ها می‌نامم، به‌مراتب بیشتر شناخته شده است. استفاده از فیلم برای تشویق مردم آلمان به پیروی از هیتلر و وفادار بودن به شیوۀ زندگی نازی، به همراه تعلیم و تربیت مردم برای تنفر از نژاد یهودی، پروپاگاندای آن‌ها را خطرناک‌تر می‌کند؛ همان‌طور که تعداد شوکه‌کنندۀ یهودی‌هایی که در هولوکاست کشته شدند، این مسئله را اثبات می‌کند.

نازی‌ها از داشتن ستارۀ مرد در فیلم‌ها امتناع می‌کردند، چرا که توجه‌ها را از هیتلر، ستارۀ راستین آلمان، منحرف می‌کرد؛ در نتیجه آن‌ها تمام توجهشان را به ستاره‌های زن اختصاص دادند. ستاره‌ها نیز همانند صنعت فیلم، تحت‌ کنترل قوانین حزب نازی بودند که تمام کارها را سخت‌تر و عاری از خلاقیت می‌ساخت. رفتن ستاره‌های مرد به جنگ، همان‌طور که وظیفۀ تمام مردهای آلمانی بود، به اطلاع عموم رسانده نمی‌شد؛ چرا که از محبوبیت هیتلر می‌کاست. محدودیت‌هایی که نازی‌ها برای فیلم‌سازی گذاشتند، فیلم‌ها را کمتر از آن‌چه می‌توانستند لذت‌بخش باشند، کرد و روی کیفیت آن‌ها تأثیر به‌سزایی گذاشت.

آمریکا قادر بود در پروپاگاندای موجود در فیلم‌هایش کمی آشکارتر عمل کند. هدف فیلم‌ها، سرگرم کردن مردم و دلگرم کردن آن‌ها برای دوام آوردن در دشواری‌هایی که در سال‌های جنگ باید تحمل می‌کردند بود؛ و همچنین نشان دادن این‌که یک شهروند خوب برای کشورِ در جنگش چه‌کار می‌کند و چگونه میهن‌پرستانه رفتار می‌کند. هالیوود مردها را به جنگ می‌فرستاد و زن‌ها را ترغیب می‌کرد تا در جیره‌بندی و کارهای جنگ شرکت کنند؛ فیلم ساخت و با دولت همکاری کرد تا هر کاری که می‌توانند را برای پایان بخشیدن به جنگ، انجام دهند.

هالیوود استثنائاً به علت تعداد زیاد مهاجرانی که به آنجا پناه برده بودند، خواهان شرکت و مساعدت در جنگ بود. بسیاری از ستارگان آلمانی مجبور بودند تا از تازیانۀ نازی‌ها به دلیل اعتقادات و اصالت یهودیشان فرار کنند. این فیلم‌سازان باهوش و بااستعداد می‌دانستند که اندکی از مردم از گسترش نازیسم در امان هستند. آن‌ها هالیوود را ترغیب کردند تا موضع‌گیری‌اش را بکند و آمریکایی‌ها را مجاب کند تا در جنگ شرکت کنند. کوچ «تبعیدشدگان سینما» با کشاندن استعداد، فرهنگ و خلاقیت به هالیوود، به قدرتمندتر شدن صنعت فیلم آمریکایی کمک کرد. بدون آن‌ها، هالیوود هرگز قادر نبود تا فیلم‌های کلاسیکی مانند کازابلانکا، بعضی‌ها داغشو دوست دارن و حالا، مسافر را بسازد. فیلم‌ها بخش بزرگی از فرهنگ ما از تاریخ گرفته تا فشن و سنت را تشکیل می‌دهند. در گذشته، زمانی که انسان‌ها مشتاقانه منتظر شبی بودند که به تماشای فیلم بروند، فیلم‌ها همین‌قدر که امروزه بخشی از زندگی‌هایمان هستند، بودند و شاید حتی بیشتر.

نوشتۀ جوی ال.بنت (بخشی از یک رساله)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا