
معرفی دو کتاب سینمایی
- گردآورنده: درنا معینراد
«سینمای سوفیا کاپولا: مد، فرهنگ، سلبریتی»
سوفیا کاپولا نامی آشنا برای مخاطبان سینماست. شاید بعضی او را با نقش «ماری کورلئونه» در فیلم پدرخوانده ۳ به یاد بیاورند یا بعضی دیگر او را به واسطهٔ دختر «فرانسیس فورد کاپولا» بودن بشناسند، اما مخاطبان جدیتر از طریق فیلمهایی که او کارگردانی کرده است با او آشنا هستند و باید گفت بیشک او یکی از برجستهترین کارگردانان معاصر تاریخ سینمای جهان است. لذا بررسی دقیق و موشکافانهتر آثار ساختهشده توسط او حائز اهمیت است.
کتاب سینمای سوفیا کاپولا: مد، فرهنگ، سلبریتی به تحلیل و بررسی آثار سوفیا کاپولا در ارتباط با جریانهای هنری، اجتماعی و فرهنگی معاصر میپردازد و اولین تحلیل جامع از آثار کاپولا را ارائه میدهد.
سوزان فریس، نویسندهٔ کتاب، پروفسوری ممتاز در دانشگاه نوا، واقع در جنوب شرقی آمریکاست که مقالات زیادی نیز در زمینهٔ مد، فیلم و مطالعات فرهنگی منتشر کرده است. او در این کتاب، نقش مد در فیلمهای کاپولا را محوری میداند و و اولویت مد را در هر بعد سینمایی بررسی میکند: در روایت فیلم، تولید، طراحی لباس و صدا، فیلمبرداری، بازاریابی، توزیع و برندسازی مؤلف.
فریس همچنین موضوع «سلبریتی» را – که خود شخصیت کاپولا را نیز شامل میشود – مورد بررسی قرار میدهد و استدلال میکند که موقعیت مؤلف کاپولا بر یک سبک بصری اصیل و متمایز استوار است که از تعامل پیچیدهٔ فیلمساز با عکاسی و نقاشی نشأت میگیرد. فریس هر کدام از شش فیلم کاپولا را (به جز نوشیدنی با یخ که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد) تحلیل میکند و آنها را در دو گروه دستهبندی میکند: فیلمهایی که مد در آنها جلب توجه میکند (ماری آنتوانت، فریبخورده و حلقهٔ بلینگ) و فیلمهایی که لباس و کالاهای مادی خودنمایی نمیکنند اما در ایجاد هویت و روابط شخصیتها ضروری هستند (خودکشی باکرهها، گمشده در ترجمه و جایی). فریس در تمام طول این مدت از رویکردهای تحصیلی در زمینهٔ مد، فیلم، فرهنگ بصری، تاریخ هنر، سلبریتی و فرهنگ مادی استفاده میکند تا پیچیدگیهای تعامل کاپولا با مد، فرهنگ و سلبریتی را به تصویر بکشد. سینمای سوفیا کاپولا با تصاویر رنگی از فیلمهای او و همچنین آثار هنری و عناصر تبلیغاتی به زیبایی به تصویر کشیده شده است.
در ادامه میتوانید نقد و برداشتهایی مختلف از افرادی که این کتاب را مطالعه کردهاند، بخوانید:
«این کتاب برداشتی واقعاً جدید، حیاتی و جذاب از آثار کاپولا را از جنبهای که در حال حاضر نادیده گرفته شده یا کمتر مطالعه شده است، ارائه میکند. فریس، تجزیه و تحلیل غنی را با دانش گسترده از تأثیرات هنری کاپولا ترکیب میکند و شفاف و زیبا مینویسد.»
آنا بکمن راجرز، دانشگاه گوتنبرگ، سوئد
«کتابِ بهموقع و سرزندهٔ سوزان فریس، دلیل قانعکنندهای برای در نظر گرفتن سوفیا کاپولا به عنوان یک طراح (دیزاینر) – به همان اندازه که یک کارگردان است – ایجاد میکند و جهانهای داستانی زیبایی خلق میکند.»
فیونا هندی ساید، دانشگاه اکستر، انگلستان
«سینمای سوفیا کاپولا که با طیف وسیع و در عین حال شفافیت قابل تحسینی همراه است، در حوزهٔ مطالعات کاپولا که بهسرعت در حال گسترش است، برای نمایش ادای دین و تسلط فیلمساز در حوزهٔ فرهنگ و مد، تعریف شده است.»
مری هارود، استادیار دانشگاه وارویک، انگلستان
«اکشن: هنر هیجان برای پرده، صفحه و بازی»
ژانر اکشن، استادانهترین استعاره از مبارزهٔ بیپایان بشریت از تقابل زندگی و مرگ را به نمایش میگذارد. اکشن، یک قهرمان فداکار را در برابر یک تبهکار خودشیفته قرار میدهد تا در یک مبارزهٔ طولانی شر تبهکار را خنثی کرده و قربانی نگونبخت را نجات دهد. این شخصیتها – قهرمان، تبهکار و قربانی – نشاندهندهٔ سه انگیزهٔ متضاد در درون هر انسانی هستند: اراده برای پیروزی، انگیزه برای نابود کردن و امید برای زنده ماندن.
رابرت مککی، سخنران و نویسندهٔ کتاب مشهور داستان، در کتاب اکشن: هنر هیجان برای پرده، صفحه و بازی، به همراه باسم الوکیل، مجری برنامهٔ ابزار داستان از ساختارشکنیهای ژانر اکشن نوشته تا نویسندگان علاقهمند به این ژانر را راهنمایی کند. باسم الوکیل بیش از یک دهه به عنوان نویسنده و مدرس از نزدیک با رابرت مککی همکاری کرده و به عنوان متخصص در همهٔ اشکال ساختار و ژانر داستان شناخته میشود. علاقهٔ شخصی او بیشتر به ژانرهای اکشن، جنایی، فانتزی، سریالهای بلند تلویزیونی و کتابهای کمیک است.
کتاب اکشن: هنر هیجان برای پرده، صفحه و بازی چالشهای ژانر اکشن را تشریح میکند و توضیح میدهد که چگونه میتوان با نوآوری و نبوغی شگفتانگیز بر نیازهای یک داستان اکشن تسلط یافت.
این کتاب برای علاقهمندان در همهٔ حوزهها – از تلویزیون و فیلم گرفته تا رمانهای گرافیکی و بازیها – نوشته شده است تا به کاوش و الهام بخشیدن به شما در این ژانر جذاب و اصیل کمک کند.
در این کتاب، روشهایی را میآموزید که یک نویسندهٔ امروزی میتواند با موفقیت داستان اکشنی را تعریف کند که نه تنها متمایز است، بلکه در جنگ کلیشهها نیز پیروز میشود.
این کتاب که جزوی از کتابخانهٔ داستانگویی مککی محسوب میشود، با ارجاع به محبوبترین فیلمهای اکشن زمان حال حاضر از جمله: جانسخت، سری جنگ ستارگان، شوالیهٔ تاریکی، ماتریکس و انتقامجویان: پایان بازی نوشته شده و اصول حرکت روایی این آثار را با دقت و وضوح بیان میکند.
در ادامه میتوانید نقد و برداشتهایی مختلف از افرادی که این کتاب را مطالعه کردهاند، بخوانید:
«اکشن به اکشن الهام میبخشد. مککی و الوکیل راهنمای جامعی ایجاد کردهاند که من در تمام سالهای فعالیتم به عنوان یک فیلمنامهنویس حرفهای به دنبالش بودم. کتاب به شما کمک میکند بفهمید که اکشن چرا و چگونه کار میکند، قلبش چگونه میتپد، چطور فکر میکند و بسیاری موارد دیگر. برای یک اکشننویس حرفهای، تقریباً شبیه تقلب است.»
زاک پن، فیلمنامهنویس و کارگردان آمریکایی
«کتابهای رابرت مککی، تحلیلهای شفاف، بینشهای ادراکی و چالشهای ثمربخشی به ما که هنر جادویی قصهگویی را تمرین میکنیم، ارائه میکنند. بهشدت توصیه میکنم جدیدترین اثر او را بخرید، بخوانید و به کار ببندید!»
مایکل هرست، خالق، فیلمنامهنویس، تهیهکنندهٔ سریال وایکینگها و بیلی کوچیکه
«نیروی نهچندان پنهان در صنعت سینما و پرطرفدارترین مربی فیلمنامهنویسی هالیوود.»
ونیتی فیر
«مککی مشهورترین و معتبرترین مدرس هنر قصهگویی در جهان است.»
وال استریت ژورنال